tirsdag, februar 27, 2024
spot_img
ForsideHelsingør KommuneHelsingør sætter ny turisme-rekord i første halvår af 2023

Helsingør sætter ny turisme-rekord i første halvår af 2023

spot_img

Første halvår af 2023 bød på rekordmange turister i Helsingør Kommune. Det skaber glæde hos dem, der tager imod de mange besøgene.

Med de spritnye overnatningstal for juni, som Danmarks Statistik netop har sent på gaden, står det klart, at de første 6 måneder af året er det bedste halvår nogensinde for turismen i Helsingør Kommune.

Trods udfordringer med inflation, lav svensk kronekurs og uro i verden kan Helsingør stadig tiltrække gæster. Med 55.426 overnatninger i juni når første halvår op på 233.226 overnatninger, det er 6% mere end 2022, der var det bedste halvår indtil nu. Men det er ikke kun de overnattende gæster, der i stort tal har besøgt Helsingør i juni. Foreløbige teledata indikerer, at der henover juni og juli har været øget trafik fra København til Helsingør – særligt blandt gæster fra Tyskland, Holland og Storbritannien og USA.

De nye tal bliver da også mødt med stor tilfredshed hos borgmester i Helsingør Kommune Benedikte Kiær:

”Det glæder mig, at vi sætter rekorder i antallet af turister og overnatninger i Helsingør Kommune. Det glæder mig ikke mindst, at vores store satsning på turisme og kultur igen i år viser sig, at trække mange mennesker hertil. Juli og augustvejret driller, og det kan mærkes nogle steder. Men samlet set er der tale om travlhed og god omsætning. Det er godt for vores erhvervsliv og for de mange mennesker, der har et arbejder inden for kultur, oplevelser og turisme. Og hvis vi får en varm sensommer og et varmt efterår, så er jeg sikker på, at vi kan tale om et helt forrygende turistår”, siger Benedikte Kiær.

Glæde hos turismeaktørerne i Helsingør

De gode turismetal for sommeren 2023 er i sagens natur også rigtig godt nyt for de erhvervsdrivende og kulturoplevelser i Helsingør, der lever af turismen.

”Hvis jeg ser ”Year to date” frem til d. 5. august måler vi det højeste besøgstal nogensinde på akvariet siden vi åbnede i 1973 samt den højeste indtægt nogensinde. Vi har aldrig i akvariets historie haft så mange gæster i juli måned. Jeg håber vi kan ende året ud med endnu en rekord for akvariet”. Jens Peder Jeppesen, Akvarie og museumschef – Øresundsakvariet.

”Det har været en fremragende sommer. Det er fantastisk at se så mange mennesker fra hele verden der kommer og besøger vores Madmarked. Med mere end 75.000 spisende gæster i juli måned ligger vi 29% over samme periode i 2022, og vi glæder os til at byde velkommen til endnu flere gæster resten af året”. Gry Brix, adm. direktør – Værftets Madmarked

”På M/S har vi haft en rigtig god juli med rekordmange besøgende – og august viser også gode tegn. Vi oplever, at de besøgende kommer for hele museumsoplevelsen, så både M/S Café og butik har også haft god omsætning. Og så er jeg imponeret over børnene, der har drønet rundt på rumpejoller – også når det har regnet”. Anni Mogensen, direktør – M/S Museet for Søfart

”Selve sommerferien har været rigtig god for vores vedkommende, vi ligger cirka 30% over samme periode sidste år. I denne uge har vi åbnet vores nye udstilling ”Rumrejsen – På Mission med Andreas Mogensen” som kan opleves frem til december, så vi har store forventninger til at de positive besøgstal vil fortsætte i løbet af efteråret.” Jens Refslund Christensen, direktør – Danmarks Tekniske Museum

For første gang markedsført i England

Hos Wonderful Copenhagen, der står for turismeudviklingen og markedsføringen af Helsingør, har man arbejdet med at videreudvikle og teste kampagnerne i Sverige og har for første gang markedsført Helsingør i England.

”Som led i vores arbejde med løbende at optimere vores marketingkampagner har vi testet kampagnerne og vores fortællinger om Helsingør af på det supervigtige svenske marked, og det viste et flot match. Konkret viser testen, at interessen for at besøge Helsingør er 36% højere for folk, der har set vores kampagner, end folk, der ikke har set kampagnen,” siger Rikke Holm Petersen, kommunikations- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen.

For første gang har Wonderful Copenhagen også kørt kampagner specifikt om Helsingør i England, hvor der var fokus på et segment på +35 fra London-området med interesse i historie generelt eller direkte interesse i Hamlet. Kampagnen er blevet modtaget rigtig positivt og fik over 3 gange så mange klik, end den type kampagne typisk opnår internationalt.

”Ud over de positive tal bag kampagnen kunne vi tydeligt se den store interesse i kampagneperioden for Helsingør igennem i de mange positive kommentarer på Facebook og Instagram, som vi har fået fra folk, der enten lige havde været i Helsingør eller er på vej,” siger Rikke Holm Petersen.

RELATED ARTICLES
spot_img

Populær